Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kde vlastně začal problém s dálnicí přes České středohoří? I když už se nic nezmění, měli bychom rozplést celé spektrum zvláštností, které tato výstavba provázela a především ve svých počátcích ovlivňovala. Nejsem ekologický aktivista, nejsem „Zelený“.

 

Jsem autorem petice „Za bezpečnější dopravu Velemínska“, byl jsem účastníkem některých jednání o výstavbě D8 a přesto – přesto nesouhlasím se směrováním politiků k jednoznačnému viníkovi za zdržení a všechny následné jevy či dokonce vypočítání potencionálních mrtvých: Miroslavu Patrikovi z „Děti Země“. Spíše naopak. Proč?

 

Návrh dálnice přes České středohoří existuje celá desetiletí a první náznaky byly už v období před druhou světovou válkou. Samozřejmě v průběhu let se měnili technologické přípravy, bezpečnostní limity a další důležité vynálezy dané poznáním technologických novinek a strojů.

 

JE začátek jednadvacátého století a lidé pochopili, že na povrchu není místo pro společné soužití dopravy a lidí. Takže vše jde pod zem, bezpečnostní technologie jdou razantně kupředu a dálnice D8 přes České středohoří? Protíná málem vrcholky kopců! Zdá se to v jednadvacátém století normální? Mohlo být jiné řešení?

 

Pojďme na okamžik jinam: Praha jde pod zem, garáže, metro a nejnovější - ukončení dálnice na Brno povrchem a příprava tunelu. Jinak to prostě nejde! A další – již budovaný projekt „Blanka“ a další … Svět jde týmž směrem: přípravy či stavby desítek kilometrů dlouhých tunelů ze Švýcarska, mezi Itálií a Francií, V Tchaj-wanu je dán do provozu nejdelší podzemní silniční tunel v Asii a dělníci se museli probít horským pásmem, které zaujímá centrální část ostrova ….

 

Prostě lidí a převážně zboží je tolik, že jiná, než podpovrchová či mimoúrovňová doprava je nesmyslná. Ví se to ve světě, Ví se to i v Čechách. A navíc, Česká republika je a bude transitní zemí, šíleně zatíženou nejenom náklady, které musí převážet, ale dokonce i náklady, které se zbytečně převáží sem a tam z důvodu inkasování dotačních peněz z Bruselu, které si stejně jednotlivé státy platí sami.

 

Absurdní, zoufalé, ale zatím nemožné tuto dotační politiku zarazit. Brusel by přišel o lehce získávané desátky to si nepřipustí. Obrovský aparát rozdělovačů a přerozdělovačů z Bruselu se sám nerozpustí. Tím je dáno, že šílený kamionový provoz se přeš Českou republiku nezastaví.

 

Přesto šlo ještě před několika lety zachovat alespoň některé části naší země v relativně neporušeném stavu. Co bránilo výstavbě dlouhému tunelu pod Českým středohořím, když pod určitým tlakem neprošel onen projekt dalšího tunelu nazývaném „Kubačka“ a nakonec se uskuteční pouze dva minitunýlky v oné partii Českého středohoří?. Proč?

 

Proč dražší výstavbu výjimečně nemohou platit i naše děti, když právě ona výstavba by byla pro ně, aby mohly žít v lepší krajině a přírodě? Je nutné tolik šetřit na výstavbě, která je generační? Děláme obrovské státní dluhy na „projedění“, ale to, co bylo zdravotně i přírodně nejlepší pro naše děti a vnuky, si dovolíme odfláknout nejlevnější variantou. Neuvěřitelné rozhodnutí!

 

Za vše hovoří současný výrok Jaroslava Foldyny „Kdo převezme zodpovědnost“Krajský zastupitel Jaroslav Foldyna (ČSSD), který je také členem komise pro dopravu, uvedl, že by se konečně mělo přemýšlet nad podáním trestního oznámení pro změnu na ekologické aktivisty, díky kterým se stavba prodražuje a protahuje.

 

Jak vnímáte současnou situaci v kauze „aktivisté versus výstavba D8“? Má podle vás vůbec smysl petiční aktivita severočeských starostů? „Petice na podporu dobré věci má vždycky smysl. Dostavba dálnice skutečně dobrou věcí je. Bývají to především ekologičtí aktivisté, kteří se ohánějí peticemi. Ale nyní ji předkládají lidé, kteří rady žijí a dálnici chtějí, Život bez dálnice E55, na silnici, která spojuje Ústí nad Labem, Lovosice, nás velmi zatěžuje a není důvod, aby o nás rozhodovaly nějaké ekologické iniciativy kdoví odkud…. V Litoměřicích se profiluje aktivista Lubomír Studnička, který také vznáší proti D8 námitky. Co si myslíte o jeho někdejším návrhu vystavět místo dálnice dokonce jedenáctikilometrový tunel, který by byl prý kratší než navržená dálniční trasa – a tedy pro řidiče rychlejší a levnější – a sloužil by případně o jako vojenský úkryt? Co si o něm, prosím vás, může člověk myslet… Kdyby to bylo řešením tak by s tímto návrhem přišli určitě sami odpovědní lidé, Kteří trasu projektovali. Jsem přesvědčen, že kdybychom dnes měli projektovat dálnici D8 , tak ji povedeme jinudy. My jsme ale u zrodu dálnice v polovině osmdesátých let nestáli, ale dneska jsme před dokončením posledních úseků dálnice, abychom ji lidem předali.“

 

Ale samozřejmě, pane Foldyno, jenomže dnes je rok 2008, avšak ten odkudkoliv jakýsi Patrik z Dětí Země námitky nevznášel v tomto roce, ale už v minulém století a petice byla podána v Brně 5.4.2000!! Naprosto nesouhlasím, Dnes bez průtahů dostavit dálnici!

 

Ale já se ptám: Vraťme se však ke skutečným faktům: Muselo to v tomto provedení výt? Tisková zpráva Dětí Země – Brno a Českého a slovenského dopravního klubu 8.9.1998: „RNDr. Miroslav Patrik z Dětí Země k tomu uvedl: Zastaralou dálniční koncepci z roku 1963 kritizujeme již pět let, zejména v souvislosti s trasou dálnice D8 přes CHKO České středohoří, Proto vítáme výsledky této studie, které potvrzují naše obavy a doporučuji vyhnout se CHKO. Ve hře je také další varianta – vést dálniciD8 přes nejcennější část CHKO v jednom dlouhém tunelu (cca 2,9 km) a ne po povrchu

 

 Petr Pokorný 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář